Zo maak jij jouw jaarverslag relevanter voor lezers


Het jaarverslag: jaarlijks wordt hier veel moeite, tijd en geld in gestoken, maar vervolgens wordt het door vrijwel niemand gelezen. Waar doen we het dan eigenlijk voor? Alles wat er in een bepaald jaar gebeurt binnen een organisatie wordt doorgaans vermeld in het jaarverslag. Meestal gebeurt dit in combinatie met een financiële verantwoording. Deze informatie is vaak niet erg aantrekkelijk, dus wordt weinig gelezen. Toch steken organisaties veel tijd in het opstellen van zo’n jaarverslag. Er zijn verschillende manieren om ervoor te zorgen dat het bereik van jouw jaarverslag vergroot wordt, en wij zetten ze voor je op een rijtje.

 

Gebruik meer beeldmateriaal

Alle informatie die wordt verstrekt in het jaarverslag is relevant, maar niet aantrekkelijk genoeg voor iedereen. Presenteer de informatie in een andere vorm, waardoor lezers hun aandacht niet zo snel verliezen. Verander stukken tekst in beeldmateriaal, door bepaalde informatie aan te bieden in de vorm van grafieken, filmpjes, illustraties en foto’s, in plaats van alleen woorden. Op deze manier behoud je de aandacht van de lezer, en wordt de informatie automatisch verduidelijkt. Maak deze illustraties, cijfers en weetjes zo toegankelijk mogelijk en verspreidt ze ook intern, zodat werknemers de informatie duidelijk en snel kunnen gebruiken wanneer zij presentaties geven. Deel het daarnaast via verschillende sociale media. Mensen klikken over het algemeen sneller op een foto, video of grafiek dan op een lap tekst!

Vervorm de informatie tot een pakkend verhaal

Zoals eerder gezegd bestaat het jaarverslag vooral uit heel veel tekst. Strategie omschrijving, doelstellingen, beoogde duurzaamheid en vooral erg veel cijfers. Wederom allemaal relevant, maar niet aantrekkelijk. Verander de toon van het verslag door er een verhaal van te maken dat iets los maakt bij de lezer. Voeg interviews toe, waarin klanten vertellen over hun ervaringen met jou als bedrijf. Gebruik daarnaast verhalen van eigen werknemers waarin over de sfeer op de werkvloer en dagelijkse werkzaamheden wordt verteld. Neem de lezer mee in het afgelopen jaar van jouw organisatie!

Zorg voor een duidelijk verhaal  

Het verhaal moet niet alleen pakkend zijn, maar ook duidelijk. Zorg dat jouw jaarverslag net zo is opgesteld als dat van anderen, en geheel volgens de regels, zodat het makkelijk te lezen en begrijpen is. IFRS (International Financial Reporting Standards) is de boekhoudkundige standaard voor jaarverslagen van bedrijven. De standaard geeft de perfecte richtlijn voor het opstellen van jouw jaarverslag. Meer weten over IFRS? Klik dan hier.

Kortom: door een duidelijke tekst te presenteren in de vorm van een pakkend verhaal, gecombineerd met grafieken, tabellen, filmpjes en foto’s, zorg jij dat jouw jaarverslag gelezen wordt, en uitstijgt boven die van andere bedrijven!